1. Razgovarajte s djetetom što više i što češće.
Razgovor je više od uputa i kratkih odgovora. Kad razgovarate s djetetom, dajete mu prostor za izražavanje i učenje jezika, pokazujete mu da su njegove misli važne. To gradi dublji odnos i priprema ga za razumijevanje svijeta oko sebe. Pričajte na putu do vrtića, dok čekate red u trgovini ili čak kad žurite po kiši, jer svaka razmijenjena rečenica vašem je djetetu vrijedna.
2. Slušajte dijete.
Djetetu treba dati priliku da se izrazi, treba ga poticati kratkim pitanjima otvorenog tipa, primjerice “Kako?” i “Zašto?”, ne prekidati ga dok govori, ne požurivati ga. Slušajte dijete kako vam prepričava događaje iz vrtića ili kako mu je bilo kod bake i djeda. Dopustite djetetu da završi rečenicu. Važno je da zna da ima pravo glasa i vremena da ga izrazi.
3. Poštujte dijete, pokažite mu da vam je važno.
Dijete kojemu roditelji i ostale odrasle osobe posvećuju pažnju, čitaju mu i pričaju, dobiva poruku da je vrijedno truda i vremena odraslih. Čak i kada ste u žurbi, zastanite, objasnite da ćete možda danas morati preskočiti čitanje priče i obećajte da ćete sigurno čitati sutra. Održite obećanje.
4. Čitajte djetetu naglas svaki dan.
Čitanje naglas, uz razgovor, najbolji je način osvješćivanja jezičnih mogućnosti i razvoja jezika, a onda i razvoja mozga. Kad djetetu čitate naglas, ono čuje vaš glas i ritam rečenice i teksta koji se ugrađuju u njegovu vlastitu jezičnu sposobnost. Čitajte slikovnice, ali i bilo što drugo što vam je pri ruci, a djetetu bi moglo biti zanimljivo.
5. Stvarajte svoje rituale čitanja.
Dijete treba stjecati naviku da postoji i posebno vrijeme za čitanje, kada se toj aktivnosti predaje u potpunosti. Najbolje je čitati u smiraj dana, pred spavanje, te tako dijete pričom uvesti u san. I vama će to biti predah u užurbanom danu.
6. Iskoristite svaku priliku za čitanje.
Za čitanje valja iskoristiti svaku priliku iz svakodnevnog života zato što je učenje do kojeg se dolazi u stvarnim životnim situacijama najbolje učenje. Čitajte plakate kod liječnika, čitajte reklame dok se vozite automobilom ili javnim prijevozom, čitajte natpise na ulicama, čitajte upute u trgovinama i objašnjenja u muzejima. Zastanite ispred voćarnice i čitajte, primjerice “Danas imamo svježe kruške, šljive, smokve…”, “Dolazi nam jesen…”. Kad bude spremno, dajte djetetu priliku da samo pokušava čitati, imenuje slova ili pogodi značenje. Odrasli mogu sve brže i bolje od djeteta, ali od toga dijete nema koristi, zato valja imati strpljivosti za njegove pokušaje i pogreške.
7. Čitajte i sami, jer vi ste djetetu uzor.
Dijete oponaša odrasle, osobito one koje voli i vjeruje im. Neka vas dijete vidi kako poslije ručka i vi, udobno smješteni u naslonjaču, čitate svoju knjigu. Neka bude uz vas i čita svoju knjigu, neka vam pomogne okretati stranice. Ako knjige imaju mjesto u vašem životu, imat će ga i u djetetovu.
8. Pišite i zapisujte pred djetetom.
Svako, i najmanje zapisivanje djetetu šalje poruku o vezi čitanja i pisanja te o važnosti riječi i značenja u stvarnom životu. Zabilježite nešto na papirić, napišite rođendansku čestitku – sve to djetetu pokazuje kako riječi imaju moć i svrhu. Možda nije loše zapisati sve što taj dan trebate obaviti ili kupiti. Sebi ćete uštedjeti vrijeme, a možda i novac, a dijete će vidjeti da ste organizirani i da vam to koristi. Usput komentirajte.
9. Ograničite vrijeme provedeno pred ekranima.
Birane televizijske ili internetske sadržaje valja gledati zajedno s djetetom, umjesto da ga prepustite pasivnom gledanju. Razgovarajte o onome što gledate. Pohvalite neke likove iz crtanog filma, ali i pokudite nasilnike.
10. Darujte djetetu knjigu.
Darujte knjige u svakoj prilici jer će im se dijete naučiti veseliti. Knjige treba birati pažljivo, baš kao što za dijete pažljivo birate hranu, odjeću i igračke. Brojne su prigode za darivanje knjiga – rođendani, imendani, mnogi blagdani poput Božića i Nove godine. Uđite s djetetom u knjižaru i bez povoda, zainteresirajte dijete za slikovnicu pa mu je kupite, isto kao što mu ponekad kupite igračku.
I za kraj…
Čitanje je više od riječi – to je način povezivanja, učenja i uživanja. Dovoljno je i samo 15 minuta dnevno. Kada dijete donese slikovnicu i smjesti se u krilo, tada se događa ono najvažnije: stvara se odnos koji ostaje, a dijete otkriva da je čitanje užitak.
Autorica stručnog teksta: prim. mr. sc. Marija Radonić, dr. med. spec. pedijatar





